Oldal kiválasztása

Megtalálni álmaink állását nem kis feladat, hiszen amellett, hogy jó adag önismeret szükséges hozzá, bátornak és proaktívnak is kell lennünk. Emellett még egy nagy adag szerencsére is szükségünk lesz, hogy minden pontosan úgy alakuljon, ahogy elterveztük. Sok esetben azonban jön a fekete leves és a csalódás: mégsem olyan a légkör, amilyennek gondoltuk vagy nem tudunk beilleszkedni, esetleg állandóan túlórázni kell, oda a boldog munkahely illúziója.

Ez a téma azért is rendkívül fontos, mert ha nem foglalkozunk azzal, hogy mennyire érezzük magunkat jól a munkahelyünkön, akkor hamar a kiégés szélén találhatjuk magunkat. A kiégés pedig mind mentálisan, mind fizikailag rendkívül megterhelő, így érdemes inkább megelőzni azt. Így tennünk kell azért, hogy jobban, sőt, boldogabban érezzük magunkat a munkahelyen, még akkor is, ha a körülmények korántsem tökéletesek.

A munkahelyi boldogság növelése nemcsak a munkáltató feladata, hanem a sajátunk is. Hiába kapjuk a lehető legmagasabb fizetést, vannak a legérdekesebb, a képességeinknek megfelelő feladataink és jófej kollégáink. Ha nem teszünk aktívan a boldogságunkért, mindez mit sem ér.

Szerencsére számtalan tipp és trükk létezik arra, hogy tegyünk a munkahelyi boldogságunkért. A legtöbbet te teheted meg ezért, ugyanúgy, ahogy a magánéleted számos más területén. Mástól várni a boldogságot karba tett kézzel nem fog működni: mutatunk hát 7 tippet, hogy boldogabb legyél a munkahelyeden!

A munkavállalók érzelmi jólléte és a boldog munkahely

Szögezzük le már a legelején: a kollégák érzelmi jólléte és a boldog munkahely megteremtése valódi kihívás a munkáltató számára és igenis, ez az ő feladatuk is. Nem véletlenül létezik a HR részleg és vele együtt számtalan kolléga, akiknek az a feladatuk, hogy közösségi életet szervezzenek és segítsék a munkavállalókat. Természetesen ezen kívül a feladataid mennyisége és minősége, a kollégáid személyisége és a veled való viselkedésük, illetve a felettesed viselkedése is befolyásoló tényező.

A jó főnök legfontosabb tulajdonságairól egyébként részletesebben olvashatsz a Jó vezető vagyok? című cikkünkben. Érdemes lenne végig gondolnod, hogy a te főnököd mely kívánalmakat teljesíti a felsoroltak közül.

Az egész szervezetet, főleg a kollégákat nem tudjuk megváltoztatni, így érdemes saját magunknak is foglalkozni a kérdéssel. A munkahelyi érzelmi jóllétet általában három kategória mentén érdemes mérni: boldogság, stresszszint, és hogy mennyire találjuk értelmesnek a munkánkat.

Az első kettő kategória magától értetődő, az utóbbi azonban némi magyarázatra szorul. Az értelemkeresés fontos emberi tulajdonságunk, hiszen, ha nem látjuk valaminek az értelmét, akkor motivációnk sem lesz a feladat elvégzéséhez. Ahhoz, hogy megtaláld a saját hivatásodat és az értelmet a munkádban, ajánljuk A hivatásod a munkád is? – A munka pszichológiája című cikkünket.

A három kategóriából mindegyikre lehet hatásunk. A stresszt kezelhetjük relaxációs technikákkal, az értelemkeresést mély önismerettel és a „big picture” szemléletmód elsajátításával. A boldogsághoz pedig most mutatunk néhány tippet!

Mely munkák adják a legnagyobb boldogságot?

Természetesen készültek már kutatások arra vonatkozóan, hogy melyek a legboldogabb iparágak, ahol nagy az esély a boldog munkahely megtalálására. Az Amerikai Foglalkoztatási Hivatal adatai szerint, ha mind a három kategóriát együttesen nézzük, akkor így alakul a TOP 3:

  • Mezőgazdaság és erdészet
  • Ingatlan és lízing
  • Építés és kivitelezés

A TOP 3 legboldogabb ágazat

munkahelyi boldogság

Forrás: Az Amerikai Foglalkoztatási Hivatal

Minél magasabb a boldogság és értelem szint és alacsonyabb a stressz, annál jobb a munkahelyi mentális egészség és jóllét.

A lista legalján pedig ezek a szakmák találhatóak:

  • Pénzügy és biztosítás
  • Kutatás és tudomány
  • Hotelek, étterem, bárok, tehát a vendéglátás

Ebből a kutatási eredményből is látszik, hogy a pénzzel való foglalkozás jelentős stresszel járhat. Ha te sem szeretsz a pénzügyeiddel foglalkozni és ez téged is stresszel, ajánljuk a Mindennapi pénzügyek és a pénzügyi tervezés című cikkünket segítségül.

A munkahelyi magas stressz, az értelemnélküliség és az alacsony boldogság a mentális jóllétünkre negatív hatással van. Ezeket pedig érezhetjük is magunkon: motiválatlanok, kimerültek, fáradtak vagyunk. Frusztrációnkat gyakran másokon, szeretteinken vezetjük le, rengeteget túlórázunk, és teljesen elfelejtjük, hogyan tudunk kikapcsolni. Ez pedig idővel vagy kiégéshez vezet, vagy jobb esetben felmondáshoz.

Tippek, hogy boldogabb legyél a munkahelyeden

A a boldog munkahely megteremtése nélkülözhetetlen a mentális egészségünk megőrzéséhez. A következő tippekkel visszaveheted az irányítást a hangulatod, érzelmeid felett, és segíthetnek abban, hogy az általános közérzeted is javuljon. Érdemes lesz néhányat megfogadni belőlük!

#1 Tudatosság a munkahelyen – a boldog munkahely alapja

Az érzelmeink elárasztanak és felemészthetnek – akár negatívak, akár pozitívak – minket. Ennek köszönhetően pedig meglepően gyakran csaponghatunk köztük, amellyel feladjuk a leckét a kollégáknak is. Az impulzivitásunk és kiszámíthatatlanságunk inkább félelmet kelthet másokban.  Így, ha ez túlságosan is jellemző ránk biztos, hogy nem mi leszünk a kedvenc kolléga.

Ennek leküzdéséhez a tudatosság nélkülözhetetlen. A Hogyan kell meditálni? című cikkünkből már megtudhattad, hogyan kezdd el megfigyelni az érzéseidet, azokat értékítéletmentesen elfogadni és hagyni, hogy tovább szálljanak. Érdemes lesz elolvasnod ezt a cikket is!

A munkahelyi boldogságunk kritikus pontja az érzelmeink megismerése, miközben nem próbáljuk meg azonnal elítélni, vagy megváltoztatni azokat. Inkább csak kérdezzük meg magunktól néha a munkahelyünkön: Hogyan érzem magam? Mit érzek pontosan? Ez az előbbi beszélgetés a főnökkel mit vált ki belőlem?

Ha ez megvan és megtaláltuk a választ, akkor hunyjuk le a szemünket 1-2 percre, és tudatosítsuk: igen, most csalódott vagyok, mert nem én kaptam azt a projektet, amit szerettem volna, de ez rendben van. Abban a néhány percben, ahogy kimondjuk magunkban az érzelmeinket, támaszra is találhatunk bennük. Nem fognak elmúlni, de nem is fog elönteni minket a düh vagy épp a csalódottság.

Természetesen fontos az érzelmeink megélése, de nem szabad, hogy azok teljesen elsodorjanak minket. A kutatások szerint pedig, ha megfigyeljük érzéseinket és tudatosabban kezeljük azokat, akkor jobban fogjuk érezni magunkat – ez pedig az élet minden területére igaz lesz.

#2 Hogyan kezded el a munkát?

Az, hogy hogyan érünk be a munkahelyünkre és kezdünk el dolgozni, a teljes nap alaphangulatát megszabja. Ha siettünk, lekéstük a buszt, elkésett a gyerek az iskolából, nem volt 2 percünk se reggelizni, akkor ilyen is lesz a napunk. Sietős és káoszos, miközben folyamatosan dühösek vagyunk magunkra és az egész világra.

Inkább szakítsunk időt reggel mindenre, még akkor is, ha ehhez 20 perccel hamarabb kell ébrednünk. Legyen időnk meginni a kávét és megenni a reggelit, és ha lehet, menjünk gyalog a munkahelyre. A kutatások szerint napi 20 perc a szabad levegőn már javítja a hangulatunkat!

#3 Segíts valakinek a munkahelyi boldogságért

Az altruizmus valódi boldogságot okoz a kutatások szerint, tehát itt az idő, hogy élj ezzel a lehetőséggel, és lefektesd a boldog munkahely alapjait. Amennyiben megkér minket egy kollégánk, hogy segítsünk neki befejezni valamit, vagy vállaljunk át tőle valamit, akkor tegyük meg, ha ezzel a saját feladatainkat nem hátráltatju.

Ha ezzel csak ártunk magunknak, mert például már így is sok a munka, akkor inkább ne tegyük, és kedveskedjünk mással. Például, vigyünk kollégánknak kávét vagy, amikor lemegyünk egy ebéd utáni nasiért, vigyünk neki is egy apróságot.

Mindezekkel az apró kedvességekkel a kedvenc kollégává is válhatunk. További hasonló tippekért olvasd el a Te is lehetsz ideális munkatárs! című cikkünket!

#4 Tervezd meg előre a napodat!

Lehetetlen mindent teljesen előre megtervezni, de egy munkahelyen sokszor az okozza az igazi stresszt, hogy nem tudjuk, mihez is nyúljunk. Melyik feladat, projekt élvez prioritást? Nekikezdjünk valaminek, vagy most inkább rohanjunk be egy megbeszélésre?

Mielőtt neki látunk a feladatainknak, szedjük össze, mivel szeretnénk ma foglalkozni, mi az, amit esetleg be is szeretnénk fejezni. Ezáltal átláthatóbb lesz a napunk, és elkerüljük azt az érzést, hogy minden csak kicsúszik a kezeink közül. Ez a negatív érzés stresszhez, az pedig munkahelyi boldogtalansághoz vezet. A boldog munkahely ugyanis rendezett és jól szervezett is egyben!

#5 Jutalmazd meg magad az apró eredményekért!

Amennyiben sikerült teljesíteni valamit a teendőink listájáról, jutalmazzuk meg magunkat! Nem szükséges nagy dolognak lennie, például bedobunk 200 forintot egy perselybe. Az összegyűlt pénzből pedig a nap végén veszünk magunknak egy kávét, egy szelet sütit, vagy amit csak szeretnénk.

Sőt, gyűjtögethetjük egy héten keresztül, és akár egy nagyobb ajándékkal is meglephetjük magunkat! Ennek a lényege ugyanis a motiváció fenntartása, ami nélkülözhetetlen a boldogabb munkahelyhez. Ha segítségre van szükséged a pénzügyeidhez a gyűjtögetés miatt, ajánljuk a Mindennapi pénzügyek és a pénzügyi tervezés című cikkünket. 

#6 Tarts szünetet, hogy boldogabb legyél a munkahelyen!

Szüneteket tartani kötelező, lehetőleg 45-50 percenként 10-15 percet. Mégis, gyakran órákra ott ragadunk a képernyő előtt, és néha még inni-enni sem marad semmi időnk. Ezt csakis nagyon tudatosan odafigyelve tudjuk megakadályozni.

A legjobb, ha ezekben a szünetekben nem egy újabb videót nézünk meg, olvasunk el egy cikket, hanem kimegyünk csevegni a kollégákkal, teszünk egy sétát a tömb körül vagy esetleg nyújtunk egy kicsit. Fontos, hogy a szemünket is pihentessük a monitor okozta fénytől.

#7 Fogadd el a helyzetet, amiben benne vagy!

Sok esetben a jelentős munkahelyi stressz abból adódik, hogy nem tudjuk elfogadni az adott szituációt, amiben benne vagyunk, ezáltal szinte beleragasztjuk magunkat a helyzetbe és negatív közérzetbe. Az ügyfél nem fogadja el a szakmai javaslatot és a saját feje után megy? Közel a határidő és nem sikerül befejezni a projektet? Mindez teljesen rendben van.

Mindig gondoljuk át, hogy mi az, amit tudunk a helyzetről és problémáról, és mi az, amit tényként kezelhetünk. Például attól, hogy valamelyik munkatársunk lassan végzett valamivel, így nekünk 2 óra helyett már csak egy óra áll a feladatunk elvégzésére, nem biztos, hogy attól túlórázni fogunk. Elképzelhető, hogyha lenyugszunk és nem idegeskedéssel töltünk el értékes perceket, bőven elegendő lesz rá az egy óra is.

Mérhetetlenül alábecsüljük, hogy a stresszelés mennyi energiát vesz el tőlünk, miközben azt észre sem vesszük. Tudatosítsuk, hogy mi a valódi probléma, hol állunk most ezzel, nézzük racionálisan a tényeket, és egyszerűen csak fogadjuk el azokat. Próbáljuk meg akár azt is, hogy kitaláljuk, mi lehetne a megoldás a problémára, ahelyett, hogy csak panaszkodunk róla – a panaszkodás nem oldja meg a szituációt, de mi képesek vagyunk rá!

Összefoglalás

A munkahelyi mentális egészség megőrzése különösen fontos, mert ehhez az út a boldog munkahely megteremtésén át vezet. Nem elég megtalálni álmaink állását, mert ott is lesznek szép számmal nehezebb napok. Minden munkahelyen, bármilyen jó is a csapat, szeretjük a feladatainkat, a stressz vagy épp a munka értelmének meg nem találása csökkentheti a munkahelyi boldogságunkat.

A legjobb, ha aktívan teszünk a munkahelyi boldogságért. Ennek egyik módja, hogy indítsuk jól már a reggelt is, legyen időnk egy reggelire, majd tervezzük meg a napot, összegezzük az elvégzendő feladatokat. Ha sikerül a betervezett feladatok közül valamit teljesíteni, jutalmazzuk meg magunkat akár sok apró, akár kevesebb, de nagyobb dologgal. A motiváció fenntartása jelentősen hozzájárul a munkahelyi elégedettséghez.

Legyünk tudatosak azt illetően is, hogy mit érzünk nap közben. Fogadjuk el ezeket az érzelmeket, ne temetkezzünk azokba. Az olyan negatív érzelmek, mint a harag, stressz, feszültség rengeteg energiát vesznek ki belőlünk a nap folyamán.

Arra is ügyeljünk, hogy mindig a tényekre figyeljünk egy adott probléma esetén, így megakadályozva azt, hogy belecsavarodjunk egy negatív spirálba. Fogadjuk el, ha jelenleg nem tudjuk megváltoztatni a helyzetet, és gondoljunk arra, mit tehetünk azért, hogy jobb legyen.

A legboldogabb ágazatok között nem biztos, hogy találunk kedvünkre valót, de ebben az esetben sem szabad feladni. Figyeljünk oda magunkra és a környezetünkben lévőkre, segítsük kollégáinkat, és máris jó úton haladunk a boldog munkahely irányába.

Neked milyen praktikáid vannak, hogy jól érezd magad a munkahelyeden? Írd meg kommentban!

Felhasznált források

Kapcsolódó bejegyzések

Miért érzed magadat szegénynek?

Miért érzed magadat szegénynek?

Napjainkban minden arról szól, hogy a pénz mindenek felett áll. Az Instagram telis tele huszonévesekkel, akik bejárják a világot, miközben a sokadik ingatlanra tesznek szert. Sokan csak azért vállalnak egy munkát, amiben rosszul érzik magukat, mert jobban fizet, mint...

Hogyan leld örömödet az ünnepekben?

Hogyan leld örömödet az ünnepekben?

Az ünnepek közeledte két érzelmet válthat ki belőlünk a leggyakrabban: megkönnyebbülést, hiszen végre 1-2 hetes szünet vár ránk, vagy félelmet, hogy mennyi elintézni való még előttünk. Már novemberben megérkezett az összes dekoráció a boltokba, elindultak a...

Kritikus gondolkodásmód: Így fejleszd tökélyre!

Kritikus gondolkodásmód: Így fejleszd tökélyre!

Napjaink álhír halmazával nagyon nehéz felvenni a versenyt. Mit hihetünk el és mit nem? Hogyan mérjük fel valaminek az igazságtartalmát, ha képtelenség minden részletet megismerni és megérteni egy bonyolultabb kérdésben? Tájékozódunk jobbról és balról is, majd...