Sokszor eszedbe jut, hogy „Bárcsak több időm lenne!” vagy „Bárcsak 48 órából állna egy nap!”?

Ha igen, olvass tovább, ugyanis ebben a cikkben megismerheted a legjobb időgazdálkodás módszereket!

A teendők persze összesűrűsödhetnek. Viszont a legtöbb ember végeláthatatlan feladatok spiráljában él, és sosem látja meg a fényt az alagút végén. Az időgazdálkodás segít abban, hogy minden feladatodat a leghatékonyabban végezhesd el.

A munka, a házi- és házkörüli teendők, a gyereknevelés, a szociális kapcsolatok építése, és még számos egyéb teendő, szabadidős program vár rád az életedben. Mindezek elvégzésében, a különböző szerepekben való helytállásban könnyen elfáradhatsz. Ezért van arra nagy szükség, hogy az időgazdálkodás technikáit elsajátítsd, hiszen ezzel tudod megkönnyíteni tulajdonképpen az egész életedet.

Amennyiben megtanulod, és alkalmazod a neked legmegfelelőbb időgazdálkodási technikát, akkor a munkába való visszatéréstől sem kell tartanod egy két hetes nyaralás után. A hirtelen nyakadba szakadt feladatokat sokkal könnyebben el fogod tudni végezni, nem fogsz kétségbeesni, mivel meg lesz rá a megfelelő technikád.

A megfelelő időgazdálkodási technika elsajátításához azonban először arra van szükséged, hogy megismerd önmagadat. Csak ezek után fogod tudni kiválasztani, hogy neked hogyan lesz a legkönnyebb az időgazdálkodás.

A személyiségtípusodnak megfelelően, különböző módszerekkel érheted el a legjobb eredményt. Ezek megismeréséhez Nyíri Zoltán könyvében található típusokat mutatom be neked röviden.

Időgazdálkodás: Ismerd meg önmagad!

A 2020-as Önfejlesztő Konferencia keretein belül Nyíri Zoltánnal való beszélgetésem során is előtérbe került, hogy mennyire fontos az időgazdálkodás során is, hogy ki milyen személyiségtípus.

Ugyanis, ha azzel nem vagy tisztában, hogy te melyik típusok közé tartozol, akkor az időgazdálkodásban sem lesz esélyed az előrelépésre. Ennek az az oka, hogy nem fogod tudni tudatosítani magadban azt, hogy mit is rontasz el, miért „nincs elég időd semmire”. Sőt, nem csak hogy nem tudod tudatosítani az elrontott dolgokat, de ezáltal nem fogod tudni kihasználni sem a benned rejlő lehetőségeket.

Mindenek előtt, meg kell vizsgálnod, hogy neked miért nem működik az időgazdálkodás. A vizsgálat során ki fog derülni, hogy hol tudsz kitörési pontokat, vagy esetleges javítási lehetőségeket találni ezen a területen.

A személyiségtípusokat négy csoportba soroljuk, így megkönnyítve azt, hogy jobban, gyorsabban megismerhesd önmagad, és hatékony időgazdálkodó legyél.

Az önfejlesztés, önismeret témában több könyvet is ajánlok számodra, ami segítségedre lehet. Ezeket ide kattintva éred el.

A négy személyiségtípus

Természetesen senki nem tartozik tisztán és egyértelműen egy csoportba, de nagyjából biztosan be tudod sorolni magadat az egyik személyiségtípushoz az időgazdálkodás terén. A besorolás alapján pedig már rá tudsz ismerni arra, hogy mik is lehetnek az erősségeid, és mi az, amiben még fejlesztésre, tanulásra szorulsz.

1. Szangvinikus

A szangvinikus személyiségtípusok közé tartoznak tipikusan például a déli népek. Azok, akik lazán fogják fel az életet. Rengeteg ötletük van, és szeretnek is ötletelni, de ezek közül csupán keveset valósítanak meg, mivel számukra csupán addig kelti fel az érdeklődésüket valami, amig azt játékosan lehet felfogni.

Az előző hónapokban a járványidőszak miatt rengeteg ember home office keretein belül, otthonról végezte a munkáját. A szangvinikusoknak ebben a helyzetben nehezebb dolguk volt, ugyanis általában ha nincs meg a közvetlen főnöki fegyelem, akkor hajlamosak más felé terelni a gondolataikat. Tehát az önálló munkavégzésben eléggé fegyelmetlenek.

Persze lehet ezt fejleszteni, tanulni, de az alapvető jellemüket a szétszórtság jellemzi.

2. Kolerikus

A kolerikus személyiségtípusok tipikusan a rettentően céltudatos, határozott emberek. Őket szoktuk vezető típusoknak hívni. Erőteljes kisugárzásuk és akaratuk van, mindig tudják, hogy mit akarnak elérni, és nagyjából azt is, hogy hogyan tegyék ezt meg.

3. Melankolikus

A melankolikus csoportba sorolt emberek a legjobban szabálykövető egyének. Analitikusak, rendszerezők, és mindent szeretnek előre megtervezni. Szeretik a rendet maguk körül, éppen ezért nem szeretik a váratlan, spontán dolgokat.

4. Flegmatikus

A négy személyiségtípus közül ők a legráérősebbek. Nyugodtak, általában mindent halogatnak „Jaj, ráérünk arra még!” jeligével. Ezzel együtt azonban alkalmazodóak és rugalmasak, de egy kicsit „teszetoszák”.

Összefoglalva tehát ezt a részt, számos dologgal el tudjuk tölteni az időnket, de oda kell figyelni, hogy mi az, ami hasznunkra válik. Mindenkinek ugyanannyi ideje van, vagyis a probléma nem a kevés idő, hanem az, hogy átgondolod-e, hogy mely feladatok visznek téged ténylegesen előre.

Az igazán sikeres embereknek nem a gyorsaság a legfontosabb, hanem az, hogy megtervezzék, hogy mivel is töltsék el hatékonyan az időt.

Legjobb Időgazdálkodás technikák

Az önismeret tehát a legelső lépése annak, hogy az időgazdálkodás technikái közül ki tudd választani magadnak a leghatékonyabbat. Az ugyanis egyértelmű, hogy a mai rohanó világban jelentős szerepe van a hatékonyságnak.

Ezért rengeteg különböző időgazdálkodás technikát dolgoztak már ki, akár évszázadokkal ezelőtt is. Ezek közül most három technikát mutatok be, így szinte biztos, hogy megtalálod a számodra legmegfelelőbbet.

Pomodoro technika

Ez az időgazdálkodás technika Francesco Cirillo nevéhez köthető, aki még diák korában kísérletezte ki ezt a fajta módszert a hatékonyabb tanulás reményében. Cirillo rájött, hogy a tanulás során sokszor elterelődnek a gondolatai. Elkezd pakolászni, kávét főzni, vagy bármi mással foglalkozni, csak ne az adott tanulnivalóval kelljen foglalkoznia. Ismerős?

Azt gondolta, hogy kell valami, aminek a segítségéved ki tudja hozni magából a maximumot. A célja ennek a technikának az, hogy egy tevékenység során ne lehessen elterelni a gondolataidat mindenféle töltelék tevékenységgel, amivel csak az idődet vesztegeted. Szó szerint. A lényeg, hogy a kitűzött feladattal tudj haladni minél gyorsabban és jobban.

Fontos leszögezni, hogy a Pomodoro időgazdálkodás technika a hatékonyságot növeli, és nem arra találta ki Cirillo, hogy a gyorsaság miatt összecsapd a feladatokat. A módszer egyébként a nevét arról kapta, hogy Cirillo egy paradicsom alakú konyhai időmérőt használt a feladatai hatékony elvégzéséhez. (A pomodoro szó olasz nyelven a paradicsomot jelenti.) A titok ugyanis az időben rejlik, mégpedig a kimért időben.

Hogyan működik a Pomodoro időgazdálkodás módszer?

A mai rohanó világban egyszerre rengeteg különböző dologra kell odafigyelni, koncentrálni. Minden percben ott vannak például a telefonunkra érkező értesítések, üzenetek, emlékeztetők. Ha egy feladatra koncentrálsz, ezek igen zavaró tényezők a hatékonyságodat illetően, még akkor is, ha nem is tudatosítod ezt magadban.

Természetesen régebben is voltak zavaró tényezők, de talán soha nem ennyi, mint most. Amióta az okoseszközökkel szinte együtt kelünk, és fekszünk, még nehezebb dolgunk van, ha egy feladatra való összpontosításról beszélünk.

A Pomodoro időgazdálkodás módszer segítségével 25 perces blokkokban kell dolgoznod, majd 5 perc teljes pihenőidő követi ezt. A 25 perc munkaidőt és az azt követő 5 perc szünetet nevezzük egy pomodoro-nak, vagyis egy paradicsomnak. 25 percen keresztül ugyanis az ember képes egy dologra koncentrálni, míg hosszabb ideig ez már nem biztos, hogy sikerül.

Előszeretettel alkalmazom én is ezt a technikát. Javaslom, hogy az elmélyült munkához, tanuláshoz még egy szobában se legyél a telefonoddal. A pihenés pedig tényleg pihenés legyen, ne a Facebook-ot vagy az Instagram-ot pörgesd.

Hogyan használd a Pomodoro időgazdálkodás technikát?

E technika megvalósításához 6 lépés szükséges, amelyek a következők:

  1. Az első lépés az, hogy mindig dolgozd ki az adott napi tervet. Minden esetben próbálj reális célokat kitűzni, hiszen csak így lesz sikeres ennek a módszernek az alkalmazása. Majd miután a napi terv elkészült, fel kell osztanod „pomodorokra”. Döntsd el és jegyezd is fel, hogy az egyes „pomodorok” során a feladat mely részére fogsz koncentrálni.
  2. Állítsd be az időzítőt 25 percre. Ez egy „pomodoro”. Olyan időzítőt használj, ami közben nem tereli el a figyelmedet. Ahogy a 25 perc lejárta után jelez neked, hagyd abba a munkát, addig viszont semmiképpen sem.
  3. Kezd el a kijelölt munkádat, és összpontosíts csak az adott „paradicsomban” elvégzendő tevékenységre. A telefonodon előtte kapcsolj ki minden értesítést, esetleg tedd repülő üzemmódba. Ez sokat fog abban segíteni, hogy semmi ne tudja elterelni másfelé a gondolataidat. Ha számítógépen dolgozol, akár le is tilthatod azokat az oldalakat, amelyeken túl sokat időzöl.
  4. Amint az időzítő megszólal, tarts 5 perc szünetet, illetve pipáld ki a jegyzeteid között az adott „pomodorot”. Ez jelzi neked, hogy azt már el is végezted. Ebben az 5 percben olyan tevékenységet válassz, ami ténylegesen felfrissít. Mozogj egy picit, igyál egy kis folyadékot, vagy hallgass egy kis zenét. Bármit csinálhatsz, de pihentetnie kell, és fel kell készítenie a következő részre.
  5. Az előző három pontot ismételd meg még négyszer.
  6. A negyedik etap után növeld a szünetek időtartamát. Ilyenkor 15-20 perces pihenést tarts, de a “pomodorokat” ugyanúgy folytasd tovább. A 20 perces szünetek leginkább az összetett jellegű feladatok esetén lehetnek szükségesek.

A Pomodoro módszer 6 lépése 

forrás: saját szerkesztés

A Pomodoro technika lényege tehát az, hogy amikor dolgozol, akkor teljes erőbedobással tedd azt, amikor pedig a szüneten a sor, akkor jó messze kerülj fejben is a munkától.

Több különböző módon is segít neked a hatékonyságod javításában. Az egyik az, hogy megtanít egy dologra fókuszálni úgy, hogy pihentető szünetekkel is dúsítod a napodat, a zavaró tényezőket pedig maximálisan kiiktatod a munkádból.

GTD technika (Getting Things Done = Végezz el mindent)

A GTD időgazdálkodás technikát szintén a hatékonyabb időfelhasználásra tudod alkalmazni. A David Allen által kifejlesztett módszert a produktivitás technikájának is nevezik.

David Allen is rájött, hogy aki jól használja fel az idejét, az hatékonyabban tud dolgozni, így boldogabb életet élhet, ami a sikert eredményezi. Ezt az elméletet például Shawn Achor – The Happiness Advantage (A boldogság haszna) című könyve is alátámasztja. A boldogabb élet eléréséhez további négy könyvet is javaslok neked, amiknek a címét ide kattintva éred el.

A GTD időgazdálkodás technika tulajdonképpen arra koncentrál, hogy megszabadítsa az elmédet a felesleges, töltelék gondolatoktól. Ez egy nagyon jó ellenszere az eltervezett feladatok halogatásának.

A lényege tulajdonképpen annyi, hogy mindent fel kell jegyezned, akár egy erre a célja tartott füzetbe, amit csak meg szeretnél valósítani. Ez azért lehet hasznos, mivel így segítesz az agyadban a feladatok strukturált elrendezésében, és tudod kiküszöbölni azt, hogy aggódnod kelljen amiatt, hogy elfelejtenél valamit.

Hogyan működik a GTD időgazdálkodás technika?

A GTD módszer aktivitásra sarkall, a tétlenkedés teljes kizárását segíti elő. Első lépésként írd le a feladatot pontról pontra, amennyire konkrétan csak tudod. Így felszabadítod magadat a teher alól, hogy ezt észben kell tartanod. Amennyiben azonban van olyan feladat, ami nem igényel sok időt, azokat ne írd le, inkább azonnal hajtsd végre őket.

Van egy bizonyos „kétperces szabály”, ami úgy szól: Ha egy feladatot kevesebb, mint két perc alatt el tudsz végezni, akkor ne is pazarold az idődet arra, hogy feljegyzed, és a későbbiekre hagyod, inkább abban a pillanatban fogj hozzá.

A GTD időgazdálkodás módszer másik fő célja a tervezés megkönnyítése. Az összes olyan feladat leírása, feljegyzése, amit a jövőben el kell készítened, segít abban, hogy minél jobban el tudd kerülni az akadályokat. Így hosszabb távon is pozitívabban tudsz hozzáállni, még a nehezebb feladatokhoz is.

Allen egyik gondolata az, hogy az agyunk nem tudja a maximális hatékonyságát elérni akkor, ha nem csak a leírt feladatokra és azok elvégzési módjára kell emlékeznie, hanem arra az időre is, amin belül, illetve amikorra el kell azt végeznie. Ezért segíthet neked is nagyon sokat a célok, feladatok leírás.

A továbbiakban a GTD technika alapelveit írom le összefoglalva, ezáltal még könnyebben tudod majd alkalmazni ezt a módszert.

A GTD időgazdálkodás technika alapelvei

A GTD időgazdálkodás alapelveit 5 részre tudjuk bontani, amelyek a következők:

Gyűjtsd össze!

Allen a könyvében a „kockák” kifejezéssel jelöli azokat a tárgyakat, helyeket, ahol, vagy amiben az elvégzendő feladatok listáját találja. Ez lehet akár egy notebook, telefon, határidőnapló vagy bármi, ami illik hozzád. Az elsődleges cél, hogy tisztában legyél a kockákkal, hogy hol is találod őket, majd ezekből a kockából építs egy várat, vagyis egyesítsd őket.

A folyamat kezdete

Mindig a legelején kezdd. A figyelmed csak és kizárólag egy tevékenységre összpontosuljon. Nézd meg, hogy mely feldatok végezhetőek el akár két perc alatt is. Ezeket hajtsd is végre azonnal.

Szervezz tovább!

Az elvégzendő feladatok listáját pontról pontra tervezd meg, és szervezd meg, hogy mikor, melyik feladatnak fogsz nekiállni.

Nézd meg fontossági sorrendben, hogy melyik feladatnak mikorra kell elkészülnie. Jegyezd fel rövid-, közép-, és hosszútávú céloknak megfelelően a sorrendet.

Allen szerint a GTD módszer felépítésének az a kulcsa, hogy egy egyszerű és nagyon hatékony emkékeztető rendszert tudj létrehozni magadnak.

Jelöld be!

A feladatok listáját naponta szükséges felülvizsgálnod. Ez azért fontos, hogy ne csak az egyszerű feladatokat hajtsd végre, hanem inkább arra „kényszerítsd” magad, hogy kövesd a kialakított sorrendet. Hetente pedig vizsgáld meg a feladatok prioritását, azt, hogy nem történt-e változás ezen a téren.

Csináld!

Végül, de persze nem utolsó sorban meg kell próbálnod a GTD rendszer bonyolultsága ellenére azt leegyszerűsítened, megtanulnod, és a lehető legtöbbször alkalmaznod.

Tapasztalatból tudom, hogy nem lesz könnyű, viszont nagyon hasznos. Körülbelül már egy éve használok egy erre kijelölt „sikernaplót”, amelybe minden elvégzendő feladatomat vezetem. Emellett használok határidőnaplót is, viszont azt vettem észre, hogy van egy varázsa annak, hogy valamit konkrétan leírsz.

Az Ivy Lee-féle időgazdálkodás módszer

A XX. század elején Ivy Lee-t a produktivitás és a hatékonyság császárának tartották. Úgy is emlegetik, mint a PR úttörője. Neves cégek kérték fel őt, hogy mutasson nekik olyan módszert, ami kevesebb idő alatt több elvégzett munkát eredményez.

E módszer az egyszerűségre helyezi a hangsúlyt annak érdekében, hogy könnyebben megvalósítható, alkalmazható legyen, így még hatékonyabban tudj dolgozni.

Hogyan alkalmazd az Ivy Lee féle módszert?

  1. Minden munkanap végén írd le a hat legfontosabb dolgot, amit másnap el kell végezned! Hat feladatnál viszont többet semmiképpen se írj le!
  2. Ezt a hat tételt rendezd prioritásuk szerint.
  3. Amikor másnap elkezded a munkát, csak az első feladatra összpontosíts. Csak akkor térj át a következő feladatra, ha már az elsőt teljesen kipipálhatod.
  4. Így folytasd tovább a feladatok többi részével is, Az esetlegesen befejezetlen feladatokat átteheted a következő napi hat feladat közé. Ha azonban több napon keresztül nem készülsz el egy feladattal, mert mindig az 5. vagy 6. helyen van, akkor gondold át, hogy biztosan fontos-e számodra, megéri-e az energiát belefektetned. Így sokkal könnyebben tudsz majd szelektálni a feladatok között is.
  5. Ismételd meg ezt a folyamatot minden nap!

Mitől lehet olyan hatásos ez a módszer?

Valójában az egyszerűségében rejlik az erő. Vannak olyan emberek, akiknek gyakran az összetettebb módszerek jelentenek nehézséget, mint például a GTD. Az pedig, hogy neked kell felállítanod a fontossági sorrendet, megköveteli tőled a határozottságot a módszer egyszerűsége mellett.

A lényeg tulajdonképpen az, hogy határokat szabsz saját magadnak. Amikor egyszerre túl sok feladat zúdul rád, akkor is rá vagy kényszerítve arra, hogy prioritásuk szerint rendezd, így ki tudd szelektálni azokat, amik valójában nem is fontosak. Időgazdálkodás szempontjából ez nagy hatékonyságot eredményezhet a munkád terén.

Nem utolsó sorban pedig segít megszabadulni az elkezdés gyötrelmétől. Sokszor azért nem végzünk el egy feladatot, mert nincs semmi erő, ami azt mondaná, hogy „na, most hozzá fogok”. Az így felállított szabályok, a rendszer, kiküszöböli ezt a problémát. A titok tehát az összpontosítás és a következetesség.

10 TIPP A HATÉKONY IDŐGAZDÁLKODÁSHOZ

A három időgazdálkodás módszer mellett megosztok veled 10 tippet, amikre ha odafigyelsz, és alkalmazod őket, akkor még ügyesebben fogsz tudni bánni az időddel. A tippek nagy részét én is alkalmazom a mai napig, hiszen én is sokat küzdöttem azzal, hogy a lehető legjobban kihasználjam a napi 24 órámat.

#1 Sürgős vagy fontos?!

Némiképpen összekapcsolódik ez a tipp az Ivy Lee féle módszer alkalmazásával. Az időgazdálkodás legnagyobb ellensége a sürgősség. Eisenhower, az Egyesült Államok egykori elnöke mondta ki a következőt: „Ami fontos, az ritkán sürgős, és ami sürgős, az ritkán fontos.” Ez alapján a kijelentés alapján hozták létre az Eisenhower mátrixot.

Az Eisenhower mátrix

                                                                            forrás: saját szerkesztés

Erre a módszerre épül Stephen R. Covey technikája is. A módszer támpontot nyújt arra, hogy mit is tegyünk az egyes negyedekbe sorolt feladatokkal.

A sürgős és fontos feldatatokat, amint lehetőséged van rá, végezd el. A fontos, de nem sürgős feladatokat tervezd be az elvégzendő feladatok listájába. A sürgős, de nem fontos feladatok esetében próbálj automatizálni, esetleg delegáld azokat, de mindenképp törekedj ezek csökkentésére. Azokat a teendőket pedig töröld az életedből, amik nem is fontosak, és nem is sürgősek.

 

#2 Mozogj!

Köztudott, hogy a mozgás jó hatással van az agyunk teljesítőképességére. Steve Jobs is sokszor tárgyalt séta közben, mert úgy könnyebben támadtak jó gondolatai. Persze, ha ezt te nem tudod megvalósítani, elegendő lehet az is, hogy például minden órában mozogsz 5 percet.

Jeffrey Miller és Zlatan Krizan, az Iowa Egyetem kutatói fedezték fel, hogy már 5 perc séta is jobb hangulatot eredményez, és emeli a koncentrációs képességet. A jó hír, hogy ugyanolyan hatásos sétálni otthon, vagy az irodában is, nem kell elmenned a munkanap közepén egy közeli parkba.

#3 Aludd ki magad!

Egy átlagos felnőtt embernek körülbelül napi 8 óra alvásra van szüksége ahhoz, hogy az agya a nap során a teljesítőképességének maximumét el tudja érni. A New York Times kutatása szerint azok az emberek, akik rendszeresen 8 óránál kevesebbet alszanak, jócskán a potenciális teljesítőképességük alatt maradnak.

#4 Szundíts egyet délután!

A NASA kutatása is igazolta, hogy azok az űrhajósok, akik az ébredést követően 6-8 órával ismét tartottak egy kis sziesztát, 34%-kal jobban teljesítettek a pihenés után. Ha pedig nincs lehetőséged arra, hogy ezt megtedd, akkor se ebben az időszakba végezd a fontos feladatokat. Ilyenkor inkább lazább, kötetlenebb teendőid legyenek.

#5 Legyen jó hangulatod!

Az szinte biztos, hogy magadon is észrevetted már, ha jó a hangulatod, sokkal hatékonyabban tudsz dolgozni is. Reggel végképp figyelj arra, hogy hogyan indul a napod, ugyanis tényleg rányomhatja a reggeli hangulat a bélyegét az egész napodra.

Szerencsére ma már több tudományosan bizonyított módszer is a rendelkezésedre áll, ha a hangulatodon szeretnél javítani. Érdemes lehet a reggeledet olyan zenék hallgatásával kezdened, amelyeket szeretsz. Ha van háziállatod, állj meg egy kicsit, és simogasd pár percig mielőtt elindulnál otthonról. Na és persze, mozogj egy kicsit!

#6 Tűzd ki a céljaidat helyesen!

Olyan célokat határozz meg az elvégzendő feladataid terén is, amik elérhetőek, nem mellesleg pedig mérhetőek. A célok meghatározásához a legjobb lehet a SMART módszer. Vagyis legyenek konkrétak, mérhetőek, elérhetőek, fontosak számodra, és időhöz kötöttek. 

#7 Ott dolgozz, ahol tudsz koncentrálni!

Fontos, hogy ne az iroda leghangosabb részén próbálj meg dolgozni, még akkor sem, ha szereted magad körül a nyüzsgést. A koncentráció így sokkal nehezebben fog menni számodra.

Persze ezt lehet, hogy csak akkor fogod észrevenni, amikor egy csendesebb helyre költözöl a munkahelyeden belül, és egyik napról a másikra gyorsabban végzed majd a munkádat.

#8 Fejleszd a koncentrációdat!

A feladatok elvégzése során a tudatos jelenlét is sokat jelenthet a hatékonyság és eredményesség elérésében az energia menedzsment mellett, így fejlesztve a fókuszáltásgodat

#9 Tudatosítsd magadban, hogy mik a szerepeid!

Minden ember számára más a fontos. Vedd számba, hogy milyen szerepeket is töltesz be, majd vizsgáld meg, hogy ezek közül mik is a fontosak. Lehetsz családfő, munkahelyi vezető, barát, férj, de még a hobbidnak is élhetsz.

A lényeg, hogy azok a fontos szerepek, amikre időt is tudsz fordítani. Az időgazdálkodás szempontjából fontos, hogy mindig fordíts időt a szerepeidre, mert amire nem tudsz, azt el kell engedned.

#10 Tudd a “miértet”!

Tedd fel magadnak a kérdést, mielőtt bármibe belekezdenél: miért? Tudnod kell, hogy mit miért csinálsz, mivel csak így végezheted el azt tudatosan és hatékonyan. A „Miért akarom megcsinálni?” kérdés számomra sokszor plusz motivációt is ad, hiszen nem a feladat nehézségére fogok koncentrálni, hanem annak az eredményére.

Javaslom, hogy ezek közül a tippek közül válassz ki egyet, vagy kettőt, és már ma kezdj el ezekre odafigyelni. Fontos, hogy szokássá alakítsd őket, és a siker nem fog elmaradni. 

Összefoglalás

Minden embernek ugyanannyi ideje van, de nem mindegy, hogy ki, hogyan bánik vele. Szerencsére ez is egy fejleszthető, tanulható képesség. Bár a napod soha nem lesz több 24 óránál, de ha megfelelően osztod be az idődet, akkor több mindent tudsz majd elvégezni ez idő alatt.

Számos előre kidolgozott időgazdálkodás technika létezik, amiket megtanulhatsz, de előtte mindenképpen meg kell találnod a számodra legmegfelelőbbet. Ezen módszerek alkalmazásával ugyanis biztos, hogy az idődet megfelelően fogod tudni menedzselni, de más-más embernek más-más technika lehet a legmegfelelőbb.

Próbálj ki egy-két hónapig egyet, majd nyugodtan válts, ha úgy érzed az nem neked lett kitalálva. Akár vegyíthetsz is néhány módszert, ha azt érzed arra van szükséged.

Az időgazdálkodás technikák alkalmazásának köszönhetően akkor sem fogsz kétségbeesni, amikor egyszerre rengeteg feladat zúdul majd rád. Sőt mi több, a feladatok elkezdéséhez, a munkába való belelendüléshez is segítséget nyújtanak.

Neked van már kedvenc időmenedzsment technikád? Írd meg kommentben, hogy melyik az! 

Felhasznált szakirodalom

Kapcsolódó bejegyzések

Storytelling marketing? Ismerd fel, hogyan és mikor találkozol vele!

Storytelling marketing? Ismerd fel, hogyan és mikor találkozol vele!

A storytelling marketing nemcsak egy jól hangzó, így könnyen eladható menő kifejezés. Egy hihetetlenül értékes, hatékony, mérhető marketing eszköz, amely keretet ad a márkának. Mindent gyorsan, azonnal, teljesen automatizáltan és személytelenül, a digitális világban...

Önismeret: Így ismerd meg jobban magad!

Önismeret: Így ismerd meg jobban magad!

Az önismeret életünk legnagyobb kihívása, amivel először kamaszkorunkban szembesülünk. Akkor rengeteg kérdés merül fel bennünk egyszerre, amire próbáljuk azonnal (a kamaszkori hirtelen temperamentumunkkal) megtalálni a válaszokat. Bár az egész életünket végigkíséri...