A storytelling marketing nemcsak egy jól hangzó, így könnyen eladható menő kifejezés. Egy hihetetlenül értékes, hatékony, mérhető marketing eszköz, amely keretet ad a márkának. Mindent gyorsan, azonnal, teljesen automatizáltan és személytelenül, a digitális világban érünk el, így a személyesség és emberség számít a prémiumnak.

Szinte már becsukjuk a szemünket vagy teljesen átnézünk a hagyományos marketing eszközökön. Észre sem vesszük a plakátot, a bannereket a weboldalon vagy a teljes oldalas újsághirdetéseket. Sokan elkapcsolunk, ha reklám jön a TV-ben (ha még nézünk TV-t), vagy egyszerűen lenémítjuk azt, kimegyünk a szobából. Számtalan módon közöljük már, hogy teljesen érdektelenek számunkra és hidegen hagynak a hagyományos marketing eszközök.

A storytelling marketing, meghatározza a történetedet, a cég történetét, és rávesz téged, mint fogyasztót a vásárlásra. Hogy hogyan tudod kikerülni ezt a „csapdát”, vagy legalább felismerni? Nézzük meg, mikor és milyen formában találkozunk vele!

Mi a storytelling marketing?

A storytelling magyarul történetmesélést jelent. Akár könyvet olvasol, filmet vagy sorozatot nézel, abban is megtalálod az elemeit. Vannak főszereplők, mellékszereplők, karakterek és jellemfejlődések, cselekményszálak. A storytelling marketing során pedig egy történetet, narratívát használsz ahhoz, hogy a fogyasztókhoz kapcsold a márkát, összekösd őket azokkal az értékekkel, amelyeket képviselsz.

A narratíva az, amiből áll a történet: a karakterek, a konfliktus, a hangnem, amiben elmeséled. Az értékek azok, amelyek a márkát jellemzik, amik mellett kiálltok és fontosak számodra – erre épül a márkád. Nem a termék, amit eladsz, vagy nem az a nézet, amiből pénzt csinálsz, hanem a mögötte lévő motiváció, amely megkülönböztet a versenytársaktól.

A márka története mindaz, ami te magad is vagy. A háttér, a történet, a célok, inspiráció, motiváció, a közönséged. Olyasvalamit kell teremteni, amely több mint a termék, valami, aminek az emberek a részesei akarnak lenni, akár egy életérzés.

Példa

Az egyik legismertebb storytelling marketing a Coca-Cola. Mindenki ismeri, és mindenkinek egy bizonyos életérzés kötődik hozzá, ami a boldogság. Amikor megveszed a kólát, ez azt a boldogságot veszed meg. Nyitott és fiatal vagy, kissé felelőtlen, elfogadó és szeretetteljes, mentes a gondoktól és problémáktól. Ez a fajta attitűd jellemzi az összes reklámjukat, a plakátot, a TV-t, a social media kommunikációt és a terméket is. Ezt az életérzést adják el neked.

A márka narratíva a terméket 20-szor értékesebbé teszi. A történet leülteti a nézőjét, megragadja a figyelmét, személyesebbé teszi és közelebb hozza magához. Évtizedek óta kutatják, hogy az embereket jobban megfogja az egész történet, mint a hideg, valós tények külön-külön vagy akár együtt is. Amikor csak adatokat, tényeket olvasunk, akkor csak dekódoljuk az üzenetet, mintha bármilyen más nyelven olvasnánk.

Amikor azonban történetet olvasunk, akkor bevonódunk, szinte átéljük, ami történik. Ezzel a márka megmutatja a vásárlóinak a saját szemszögét, hogy abból a nézőpontból láthassuk a világot. Ráadásul ezekre sokkal könnyebben emlékszünk, mint számok vagy más adatok összességére – gondoljunk csak a történelem órákra. A legtöbbünknek diákként elég nagy problémát jelentett, hogy megjegyezzük az évszámot és a helyszínt, de valószínűleg pár mondatot tudtunk mondani a történetről.

Egy egyszerű példa az ipari forradalomról. Emlékszel, pontosan mikor kezdődött és ért véget, vagy kik voltak az úttörői? Valószínűleg nem, de arra biztosan emlékszel, hogy megjelentek a gőzgépek, egyre nagyobb mennyiségben tudtak a gyárak termelni, egyre többen jutottak munkához.

Megjelentek a gőzhajtású autók, hajók, sőt a vasút is, és azzal együtt a mozdonyok! A nyomtatás is lehetséges volt, így sokkal több példányszámban jelentek meg az újságok és könyvek, mindez pedig oda vezetett, hogy a nők is elmehettek dolgozni. Mikor zajlott pontosan? Arra már nem emlékszünk – és pontosan ez a storytelling marketing lényege.

Mégis milyen történeteket kellene elmesélnie egy márkának?

Több történetet is elmesélhet egy márka, mi most ebből a három leggyakoribbat nézzük meg közelebbről. Ezek közül minddel találkozhatsz a cégek weboldalain, és biztosan ismerősek lesznek számodra.

1. Cégtörténet – Az elsődleges storytelling

Megismerni, honnan jöttél megmutatja, merre tartasz, és ez igaz a cégedre is. A storytelling része, hogy honnan indultál te és a vállalkozásod, márkád. Ez lehet a weboldalon a „Rólunk” oldalon, beleillesztheted Facebookon a „Névjegybe”. Egy még közvetlenebb formája pedig, hogy videóban meséled el a történetét.

Egy kép az irodanyitásról, amelyik megmutatja honnan, milyen kicsiből indult a cég. Megmutatja az első munkavállalót, vagy azt, aki az elsők között volt és még mindig nálad dolgozik. Az állandóság, stabilitás, megbízhatóság erős motivációt az azonosulási vágyat eredményez a vásárlóban.  

2. Ügyfél sikertörténetek, mint a storytelling eszköze

Az ügyfeleid sikertörténetei mindig hatásos marketing eszközök. Az embereknek megpróbálhatsz bármit, bárhogyan, bármilyen drága eszközzel eladni, de egy valaminél sosem lesz hatásosabb: a többi ember véleményél.

Pszichológiailag úgy vagyunk kódolva, hogy mások véleménye fontos legyen számunkra. Barátaid ajánlására odafigyelsz, és inkább azt a terméket veszed meg, amit ő ajánl, mintsem azt, amelyiknek a reklámját már ezerszer láttad.

Ha egy objektív harmadik személy történetét olvassák, akkor hitelesebbnek, megbízhatóbbnak tűnik a cég a szemünkben. Mindez természetesen csak úgy lehetséges, ha nem adják a szájába a szavakat, hanem hagyják, hogy az ügyfél maga írhassa le a történetét. Ez hitelesíti a céget és vállalkozást, hogy a cég és a termék az ideális választás.

3. Mutasd be az alkalmazottaidat

A céges kultúra, a „hogyan dolgoznak ott az emberek?” bemutatása nagyon izgalmas a vásárlók számára. Belátni a színfalak mögé, egy kis plusz információ, titok része lenni izgalmas és úgy érezzük magunkat tőle, mintha különlegesek lennénk. Lényegében, mindannyian különlegesek szeretnénk lenni! A céges imidzs videók is erre épülnek, hogy bemutassák, milyen a hangulat, légkör, kik és mit dolgoznak ott pontosan.

Mi szükséges a jó storytellinghez?

Az ütős és hatékony storytellinghez 3 fontos dolog kell: perszonalizáció, érzelmek és adat. A perszonalizáció, másnéven személyesítés miatt a vásárló nagyon közel érezheti magát a márkához. Mi emberek imádjuk belelátni magunkat másokba. Ha azt látjuk, hogy valaki vagy valami ugyanazokkal a problémákkal, gondokkal küzd, mint mi, azonnal közelebb érezhetjük magunkat hozzá.

storytelling_pillerek

A jó storytelling elemei az érzelem kiváltása, személyre szabás és adatok, tények. Első kettő az érzelmi alapon döntő vásárlókat győzi meg, utóbbi a racionális típust.

Az érzelmek esetén mindenképp a pozitív vagy mély érzelmek megragadása és előidézése a cél. A boldogság, humor, empátia megidézése, kialakítása a vásárlóban már garantálja a sikert. Az empátiára példa lehet például az állatmenhelyek oldalai, amelyek arra sarkallnak, hogy mentsük meg azokat az állatokat, hiszen bántották őket, megérdemlik a szeretetet.

A történeted elmeséléséből nem hiányozhatnak az adatok és tények. Ezek a racionális, ésszerűen gondolkodó, az érzelmekre kevésbé hallgató közönséget győzhetik meg. Ezekkel megerősítheted a történeteidet, és egy másfajta közönséget is elérhetsz, cselekvésre sarkalhatsz.

A storytelling marketing célja, hogy emberközpontú, személyközpontú, őszinte és hiteles legyen. Ezáltal sokkal mélyebb kapcsolatot alakíthat ki velünk, vásárlókkal. Különlegesnek érezhetjük magunkat, mintha tényleg ismernénk a márkát és a termékeit. Manapság a vásárlók már elvárják, hogy a cégek megmutassák, mire áldoznak, mit támogatnak, ne csak azt, hogy mennyi profitot szereznek.

A márkának személyisége, identitása van, bizonyos ügyek mellett kiáll, bizonyos ügyek ellen felszólal. Véleménye van, befolyásol, meg akar valamit változtatni a világban, jót akar cselekedni, társadalmi felelősséget vállal. Ezek által képes a vásárlók empátiáját növelni a saját irányába, könnyebben elfogadják, érzelmi kötődést alakít ki, kommunikál velük. A cégek életében mindez ma már kötelező.

Hogyan ismerheted fel a storytellinget?

Néhány példán keresztül szemléltetve szeretnék abban segíteni, hogyan ismerheted fel, ha éppen vásárlásra ösztönöznének a cégek. Ha ezeken a kérdéseken sikerül végig zongoráznod, és még mindig szeretnéd megvenni az adott terméket, akkor biztosan szükséged is van rá.

#1 A cliffhanger, mint a storytelling vége

Az úgynevezett cliffhanger a filmekre és sorozatokra a legjellemzőbb. Arra értjük, amikor a legizgalmasabb résznél van vége, így nem tudhatjuk, mi fog történni legközelebb. Izgulunk, végtelen szcenáriót végig játszunk a fejünkben és vitatjuk meg másokkal. Beszédtémát ad miközben várakozással teli az idő, amíg nem tudjuk meg a „végét”. Ősrégi trükk, és beválik!

Egyszerűen mi emberek nem szeretünk abbahagyni valamit. Egy kutatásban azt mondták az embereknek, hogy amit épp csinálnak, nyugodtan hagyják abba, mégis a résztvevők 90%-a befejezte, amit már elkezdett. Ismerős az a mondás, hogy „befejezem, ha már elkezdtem”? Kódolva van bennünk, hogy tudni akarjuk mindennek a végét és nem szeretünk félbehagyni dolgokat.

#2 A szájbarágós vizualizáció

Amikor egy márka szeretné, hogy megvedd a terméket, akkor pontos, teljesen vizualizálható hirdetésekkel és történetmeséléssel próbál hatni rád. Amikor egy cég oldalán a „Rólunk” blokkban ilyen sztorit olvashatsz:

„Mindössze 10 dollárral a zsebemben alapítottam meg a céget. Eközben a családom otthon éhezett, már elmaradásaink voltak a számláinkban, és fogalmunk sem volt, hogy jövő héten miből telik majd új könyvre a gyerekeknek”.

Ekkor érdemes megállni egy pillanatra. Ez a sztori megfelel a storytelling eszközeinek, ám egy kicsit hatásvadász, túl vizualizált, és lehet, hogy nem is hiteles. Érdemes ekkor racionális fejjel átgondolni, hogy tényleg szükséged van-e az adott termékre, még akkor is, ha egy versenytársa olcsóbban, jobb minőséget kínál. Előfordulhat, hogy csak túlzottan bevonódtál érzelmileg a történetbe, ezért szeretnél mindenáron vásárolni.

Amikor egy könyvet olvasol, akkor kötelező elem, hogy a lehető legrészletesebben írják le a helyzeteket, karaktereket, környezetet. Ebben az esetben azonban már megvetted a könyvet, nem próbálnak rávenni vásárlásra. A könyv célja a szórakoztatás, esetleg tájékoztatás, nem a vásárlás generálás.

#3 Hiteles a storytelling részeként bemutatott ügyfél történet?

Vannak cégek, akik maguk írják a róluk szóló ügyfél véleményeket. Ha a szöveg túl profin van megfogalmazva, és tényleg szinte az egekig magasztalja a céget, akkor lehet, hogy egy szövegíró írta meg, felkérésre. Hallgass a megérzésedre – túl szép, hogy igaz legyen?

Plusz tippek

Néhány plusz tippet is mutatok, hogy tudatosabban vásárolj. A storymarketing használata nem minden, rengeteg más trükköt bevetnek az online és valódi boltok, hogy vásárlást generáljanak. Ha szeretnél tudatosabban vásárolni, vagy csak odafigyelni arra, hogy mikkel csalogatnak magukhoz a márkák, olvasd el további tippjeimet!

Egy kis plusz kutatás a storytelling hitelessége után

Azt olvassuk, hogy a cég kiáll az állatok védelme mellett, majd szembejön egy cikk, hogy állatokkal kísérleteznek? Ebben az esetben hirtelen össze lehetünk zavarodva. Mégis melyik az igaz? Valószínűleg a híroldal vagy az állatvédő szervezet mond igazat. Egy ekkora hibán a teljes cég hitele, megbízhatósága forog, áll vagy bukik.

Mielőtt egy márkának adod a pénzedet és a vásárló erődet, kicsit nézz utána a cégnek, főleg, ha nagyobb összegről van szó. Bár a cégek szakemberei mindent megtesznek, hogy ne kerüljenek ilyen információk a napvilágra, egy pár perces kutatás során megtalálni ezeket az adatokat.

Ha neked fontos a vegán élelmiszer, és a storytelling meggyőzött, hogy tényleg az, azért még érdemes lehet a termékek összetevő listáját elolvasni. Nem kerül semmibe, de így biztosan nem nyúlsz mellé!

Gondold át, tényleg szükséged van-e rá

Ahhoz, hogy megfelelő döntést hozz egy termék megvásárlásáról, mindenképp szükséged van egy kis időre. Keress utána, van-e olcsóbb alternatíva, vagy tedd be az online kosárba és hadd legyen ott pár napig vagy egy hétig. Ha az alatt az egy hét alatt nem volt rá szükséged, ezután sem lesz.

Finom illatok? A storytelling része is lehet

A pékségek és szupermarketek nem véletlenül engedik ki azt a finom péksütemény illatot. Mint ahogy az sem véletlen, hogy pékség a bolt leghátsó részén van. Mindennek egy oka van: az illat elindítsa benned a folyamatot, hogy „péksütit akarok”, és amíg odaérsz, a lehető legtöbb mindent vásárold meg, ami az utadba kerül.

Mielőtt leemeled a polcról az édes süteményt, kérdezd meg magadtól: eddig is vágytál erre, vagy csak ahogy megcsapott az illat éreztél hirtelen ellenállhatatlan vágyat? Érdemes akár bevásárló listát magadnál tartani, így könnyebb szembe szegülni az illattal. Pont ezek a hirtelen jött impulzív vásárlások tesznek keresztbe a diétának!

Az akciók

Az akciók már ezer és egy fajtaként jelennek meg, és egyre személyesebbek. A „csak neked”, „csak most” sokszor már a közbeszédben humor tárgya, mégis minden egyes alkalommal bedőlünk neki. Mindannyian szeretjük különlegesnek érezni magunkat, és ha valaki ezt elhiteti velünk, hogy akár csak egy percig is azok lehetünk, biztosan belesétálunk a csapdába.
storytelling_akcio

A “többet kevesebbért”

A „többet kevesebbért” akcióba a lehető leggyakrabban beleesünk. Tényleg szükségünk van 6 doboz tejre, mert így olcsóbban jön ki? Valószínűleg nem, hiszen meg fog romlani. Vannak esetek, amikor tényleg jól jön, például, ha bulira vagy családi vacsorára megyünk, ahol egyébként is mindenből többre van szükség.

A legtöbbször azonban nem fogjuk elhasználni vagy felhasználni, és a kukában végzi. Emellett lényegében többet költünk, mint amennyit akartunk – az hogyan lehetne akkor kevesebb? Mindig meg kell vizsgálni, hogy el fogjuk-e használni, ha többet veszünk, egyébként is többre van belőle szükségünk, és csak akkor megvenni. Ki nem maradunk semmiből, ha aztán a kukában landol.

A limitált darabszám

Mivel szeretjük különlegesnek érezni magunkat, ahogy ezt már említettük, ezt kihasználva sokan úgy gondolják, hogy a limitált kiadás adja meg ezt az érzést. A márkák pedig ezt kihasználják. „Már csak x darab elérhető”, „Limitált kiadás” és hasonló üzenetekkel bombázva hatnak a naivitásunkra, és általában el is hisszük.

A színek hatása – a storytelling része is

A pszichológia ma már bebizonyította, hogy a színek különböző hatással vannak ránk, és más-más jelentést társítunk hozzájuk. Az is egyértelmű mára, hogy a nők a lágyabb, pasztellszíneket kedvelik, a férfiak az éles, erős színeket inkább. A kék megnyugvást, a zöld a természetet, a piros az erőszakot és haragot jelenti számunkra, de márkáknál ez egy kicsit máshogy jelenik meg.

storytelling_szinek

Minden szín mást sugall, és ezt a cégek, márkák kihasználják. Ha egy vagy két szín található a logójukban, akkor az jellemzi a céget, vagyis azt szeretnék, ha társítanák hozzájuk. Ezek a színválasztások végig megfigyelhetőek a bútorokon, hirdetési anyagokon, hogy mind ugyanazt sugallja.

A piros valójában sürgősségre, azonnali cselekvésre hívja fel a figyelmet, a kék a megbízhatóságot, hitelesség jelenti. A fekete a drága, luxus termékeket és az eleganciát jelöli, a lila megnyugtatja az embereket, a narancssárga pedig a legjobb a „Vedd meg most!” típusú gombokra egy oldalon.

A FoMo – A storytelling hajtóereje

A FoMo, vagyis angolul a „fear of missing out” az internetnek hála már egyre gyakoribb, szinte elkerülhetetlen. Az „Így győzd le a szorongást című cikkünkben már írtunk róla, hogy tényleges stresszt és szorongást okoz a szervezetünkben. Ennek ellenére a márkák előszeretettel használják. Az impulzív vásárlókra különösen hatnak olyan megszólításokkal, mint „Vásárolj most!”, „Ne hagyd ki!”, „Kattints most!”.

Azonnali cselekvésre, ez esetben azonnali vásárlásra buzdít, és mivel félünk, hogy valamiről lemaradunk, bele is ugrunk. Ez azonban megtévesztő, így ajánlott ellenállni ezeknek a késztetéseknek. Bár belső feszültséget okozhat, ha ennyire sürgetnek minket, jobb, ha máshogy oldjuk ezt a feszültséget.

Egy edzés, meditáció hasznos lehet ebben az esetben, vagy a legegyszerűbb, ha elhagyjuk a weboldat vagy az üzletet. Mindez erősíti az önkontroll érzését, és hogy tudjuk irányítani a döntéseinket. Ha nem hagyjuk befolyásolni magunkat, akkor önbizalmunk is nőhet!

Összefoglalás

A storytelling marketing ma már nélkülözhetetlen a márkák számára. A személyessé tétele, érzelmek kiváltása és a hiteles adatok mind segítenek az eladás ösztönzésében. A storytelling marketing része a megbízható vállalkozás eredettörténete, az ügyfelek pozitív hangvételű visszajelzései a weboldalon. A munkatársak, alkalmazottak bemutatása, képek az irodáról és különböző eseményekről.

Mind egy történetet mesél el, miközben imidzset épít. Ahhoz, hogy tudatosabban vásárolj, és kikerüld a marketing, illetve a storytelling marketing erejét, mindig vizsgáld meg, hogy valóban igaz-e, amit állít a cég. Ha az ügyfél vélemények túl meg kreáltak vagy túlzóan pozitívak, akkor valószínűleg nem valódiak.

A cliffhanger, vagyis, hogy a reklám vagy sztori egy izgalmas résznél abbamarad, a túl vizualizált megalakulás történetek szintén utalhatnak arra, hogy nagyon el szeretnének adni nekünk valamit. A színek használatahatalmas jelentőségű, hiszen nem mindegy, milyen gondolatot, érzelmet vagy érzetet társítunk a céghez.

A sürgős, azonnali vásárlásra, más néven impulzív vásárlásra ösztönző felhívások, a többet kevesebbért akciók és limitált darabszám a tudatos vásárlás ellenfelei. Megállni egy pár percre, elgondolkodni rajta, hogy valóban erre a termékre van szükségünk, a bevásárló listához való ragaszkodás és az akciók ignorálása védi pénztárcánkat.

Ne hagyjuk, hogy az, hogy lemaradunk valamiről belső feszültséget okozzon – tegyünk ellene edzéssel vagy meditációval, hogy békére lelhessünk. Attól, hogy nem vesszük meg azt a drága terméket, még nem dől össze a világ. Mindezek által sokkal nagyobb lesz az önkontrollunk, ezáltal önbizalmunk is szárnyalhat!

Te milyen trükknek dőlsz be mindig?

Felhasznált irodalom

Kapcsolódó bejegyzések

Önismeret: Így ismerd meg jobban magad!

Önismeret: Így ismerd meg jobban magad!

Az önismeret életünk legnagyobb kihívása, amivel először kamaszkorunkban szembesülünk. Akkor rengeteg kérdés merül fel bennünk egyszerre, amire próbáljuk azonnal (a kamaszkori hirtelen temperamentumunkkal) megtalálni a válaszokat. Bár az egész életünket végigkíséri...

A jó kommunikáció 7 ismérve

A jó kommunikáció 7 ismérve

A kommunikáció folyamatáról még általános iskolában majd gimnáziumból tanultunk, így mindenkinek rémlenek azok a fogalmak, hogy adó, fogadó, kódolás, dekódolás. De azt nem tanították meg nekünk, hogy milyen is a jó kommunikáció, hogyan kell végezni, mik az ismérvei,...